– هوک ( HOOK )

روش: چرخاندن و پیچاندن مچ تا حد امکان و سپس بدن را بالای بازو بیاورید و بازو را به بدن نزدیک نگاه داشته و برای ضربه فنی با هر دو، یعنی هم بازو و هم بدن فشار دهید .
*این رایجترین حرکت در مچ زنی است که بطور معمول در همه جا، از روی میزآشپزخانه گرفته تا در تلویزیون آن را می بینید.

 

 

*این حرکت، inside محسوب میشود زیرا شما به جای زدن دست، بازوی حریف را می زنید.
*رمز موفقیت در این تکنیک، نیروی بیشتر و یا حداقل، برابر بودن با حریف از نظر قدرت بدنی (جلو بازو و ساعد) است.
*تماس مچ در تمام طول مسابقه مهم است زیرا فشار اصلی از طرف مچ به مچ حریف وارد میشود و نه دست و پنچه ها.
*اگر در شروع ناگهانی با هوک موفق نشدید بهتر است سریعا بروید سراغ تاپ رول
Hook technique

۲- تاپ رول ( TOPROLL )

 

روش: کلید موفقیت در این تکنیک، هرچه بیشتر بالا رفتن از دست حریف است زیرا بدین شکل، اهرم قوی تری خواهید داشت. اولا، دست حریف را در تمام طول مسابقه و بطور مداوم به سمت خود بکشید (backpressure) و ثانیا، بالارفتن از دست حریف را ادامه دهید
*این بهترین تکنیک برای زدن افراد بی تجربه است
*بردن با این روش یعنی استفاده از اهرم، به جای زور زدن زیاد
*این حرکت، outside محسوب میشود زیرا با فشار شدید روی انگشتان حریف و باز شدن دستش به اهرم بیشتری میرسید
*باید بیشتر و بیشتر به سمت نوک انگشتان حریف بروید تا اهرم بیشتر شود و سعی کنید آن موقعیت را از دست ندهید (outmuscle)
*باید سعی کنید دست حریف را از بدنش دور کنید یعنی بازو حریف به سمت شما باز شود
*در این تکنیک، بدن شما بالای میز نیست بلکه از آن آویزان است
*بدون شک با فشار اهرمی شدید، مچ حرف حتما خم میشود زیرا این فشار غیرقابل تحمل است
*فشار backpressure بسیار بالا، مهمترین عامل در موفقیت این فن است
*وقتی در بهترین موقعیت اجرای فن خود قرار دارید، به جای کف دست خودتان، پست دست تان به سمت شماست.
*نحوه حرکت درست مانند چرخاندن فرمان اتومبیل است؛ دست میچرخد و بدن قفل است و کف دست به سمت جلو اتومبیل است.
*در این فن، هدف، زدن دست حریف است و نه بازو
*اگر باور دارید که قوی تر از حرفتان نیستید، از این تکنیک استفاده کنید.
Toproll technique

۳- پرس ( PRESS )

روش: کلید این حرکت، قرار گرفتن کف دست حریف به سمت سقف و باید دست شما بالای دست وی باشد. وقتی حریف را در این حالت قرار دادید، بقیه کار ساده است، بدن خود را بالای بازو بیاورید و دست حریف را با فشار بالاتنه و بازوبه پائین فشار دهید
*این، یکی از خالصترین حرکات قدرتی در مچ اندازی است
*داشتن بالا تنه بزرگ در این حرکت بسیار موثر است
*اگر مطمئن هستید که دارای بالا تنه قدرتمند تر نسبت به حریف خود هستید ( بالاخص سینه و پشت بازو ) و حداقل در جلوبازو و ساعد برابرید، این حرکت خوبی است.
*مراقب باشید که این حرکت میتواند با یک تاپ رول سریع ضربه شود زیرا که نسبت به یک backpressure سریع و نیرومند بسیار ضعیف است.
*بازو باید به بدنتان نزدیک باشد بنابراین اگر حریف بتواند دست شما را به سمت خود بکشد موفق به پرس نخواهید شد.
*پرس، حرکت خوبی برای مسابقات طولانی است. درست خلاف تاپ رول و هوک که شدیدا وابسته به جلوبازو و ساعد هستند، عضلات اولیه درگیر در پرس عبارتند از پشت بازو و شانه و سینه. بنابراین بهترین راه برای استراحت ساعد و جلوبازو در یک مسابقه طولانی و حریفهای متعدد، استفاده از پرس در موقع مناسب است.
حتی در حالتی که حریف شما مچ شما را به سمت عقب میشکند (bent back یا همان brokenورزش مچ اندازی
مچ اندازی، یک رقابت دو نفره است.با توجه به تمرینات و مطالعات زیادی که درباره این ورزش کرده ام، تصمیم گرفتم بخشی از دانسته های خودم را در اختیار شما قرار دهم. مچ اندازی به واقع یک ورزش صد در صد علمی است. برخلاف آنچه که مردم تصور میکنند، زور بازو فقط بخشی از سه عنصر مهم در این ورزش است: سرعت – قدرت – فن اگر به شما بگویم که مچ اندازی چیزی از کشتی کم ندارد، یاوه نگفته ام. منظورم تنوع در فنون و بدل آنها و ریز حرکاتی است که هر کدام در جای خود میتوانند شما را به پیروزی و یا شکست رهنمون شوند. در مورد انواع فنهای رایج مچ اندازی به موقع و در مبحث جداگانه ای سخن خواهم گفت. قدرت، همان عنصری است که عموم افراد نا آگاه، آن را تنها تکیه گاه خود میدانند و زمانیکه به یک فرد آگاه به فنون مچ می بازند، تازه متوجه می شوند که قوه و نیروی مچ انداز، فقط یک سوم نیازهای وی است. ضمنا بخاطر داشته باشید که زور مچ به مفهوم خاص آن نیز مطرح نیست یعنی وقتی صحبت از قدرت در مچ اندازی است، طیف وسیعی از عضلات، از شانه تا انگشتان و حتی عضلات شکم و پشت را شامل میشود. سرعت، به سادگی، تندی و شتاب در اجرای فنون است؛ سرعت در تصمیم گیری برای اجرای فن، اجرای بدل یک فن و یا تندی در تصمیم گیری برای اجرای یک حرکت ریز و کوچک ولی موثر. مهمترین و محسوس ترین بخشی سرعتی در این ورزش، شروع آن است:
Ready … Go …
این دو کلمه ای است که از دهان داور خارج میشود و شما با شنیدن \”Go\” باید به سرعت نسبت به اجرای فنون از پیش طراحی شده خود اقدام کنید. شاید تمام بازی، حئاکثر ۵ تا ۱۰ ثانیه ادامه یابد و به ندرت به رقابتهائی برخورد میکنید که دقایقی ادامه دارند. طولانی شدن یک مسابقه مچ اندازی میتواند حاکی از حرفه ای بودن و نزدیک بودن دو ورزشکار باشد و صد البته که معمولا به علت ناشی بودن آنهاست. مچ انداختن یعنی ترکیب قدرت با علم فیزیک، هوش و چابکی فرد. علم اهرمها، مهمترین بخش علم مچ اندازی است. بدون حس کردن و دانستن نقش مهم اهرمها و قوانین ثابت شده انها، سالها خواهید باخت، حتی اگر روزی ۲۴ ساعت تمرین بدنی بکنید. چگونه یک دیلم ( اهرم ) چند ۱۰ سانتی متری، میتواند با نیروی بسیار کم، یک سنگ ۲۰ تنی را جابجا نماید؟ مسلم بدانید که یک مچ انداز آگاه به اهرمهای دست خود، میتواند سنگ توانمند حریف خود را که ممکن است بیش از ا تن نیرو داشته باشد، تکان دهد و وی را مقلوب سازد.
Press technique

مچ اندازی در زبان انگلیسی Arm Wrestling ( یا ArmWrestling ) است که تاریخ شروع و شکل گیری آن به سال ۱۹۵۲ میلادی باز میگردد. Bill Soberanes و Dave Devoto را میتوان از بنیان گذاران این رشته ورزشی در ایالات متحده آمریکا دانست. برای کسب اطلاعات بیشتر، فعلا به سایت armwrestling.com رجوع نمائید.
wrist position) بازهم پیروزی ازآن شماست با اینجال باید سعی کنید مچتان به عقب خم نشود

 

چند حرکت واسه تقویت مچ اندازی

 


 

۳ ست ۱۲ تکرار

 

 

۳ست ۱۰ تکرار

 

۳ست ۱۲ تکرار