سایت هنرهای رزمی

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

محتوی سایت مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران است،درصورت مشاهده هر گونه مورد غیر اخلاقی در قسمت نظرات اعلام کنید.
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

دسته بندی : آموزش بوکس تاریخ : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵

آموزش بوکس حرفه ای | آموزش سایه زنی و تمرین با حریف فرضی

بوکس دنیای بی حد و مرزی است و اگر از یک بوکسور بپرسید که بوکس چیست بدون شک این جواب را خواهید شنید که بوکس دنیای من است،  زندگی من بوکس است و این واقعا راست است چون بوکس ورزشی است که با بدن تلفیق می شود و هیچ گاه خاموش نمیشود.

سایه زنی و حریف فرضی یکی از بخش های مهم در تمرینات بوکس..

است، واین نیست که بشینید و برای خودتان مشت بزنید.

سایه زنی در بوکس یکی از قدیمی‌ترین تمرینات ، خالص ترین، و همه جانبه ترین عنصر برای بهبود فاکتورهای یک مبارز است.

 

سایه زنی در بوکس یا shadowboxing چیست؟

سایه زنی یعنی مثل پروانه به اطراف پرواز کنی و مثل زنبور نیش بزنی ، Shadowboxing یک شیوه ی تمرین بسیار محبوب بین مبارزان است و به منظور چابک سازی،  افزایش سرعت و عکس العمل بین بسیاری از ورزش ها محبوبت دارد. همچنین بوکسورها به منظور گرم کردن و بهبود وضعیت بدن قبل از مبارزه از آن استفاده میکنند.

تاثیرات سایه زنی بیشمارند ، قدرت، سرعت، استقامت، ریتم، رفت و آمد، جرم و دفاع  و بهبود توانایی کلی مبارزه تنها بخش کوچکی از تاثیرات آن روی یک بوکسور است.

 

مزایای سایه زنی چیست؟

سایه زنی بوکس به دلیل ماهیت آزاد و سادگی آن فوق العاده همه کاره است،و خیلی راحت میتوانید به اطراف حرکت کنید و تمرین کنید بدون اینکه حواستان به سایر افراد در باشگاه باشد شما میتوانید سایه زنی را جلوی آینه دوربین و مانیتور به تنهایی بشینید و ساعت ها تمرین کنید، و یا اینکه بدون تجهیزات یا شخصی خاص در خانه در رویای خودتان مشت زنی کنید و برای خودتان استراتژی تعریف کنید. Shadowboxing کاملا بی ضرر است و فاکتور اصلی در تمرین سایه زنی تخیل است، تصور حریف، چطور حرفتان را مثل یه تیکه پارچه کف زمین پلاس کنید!

اشکال سایه بوکس این است که تمرینات شما با یک حریف واقعی نیست که شما را با چالش های جدید روبه رو کند به شما ضربه بزند و کمی حاتان را بگیرد. حریف واقعی تا حدودی غیرقابل پیش بینی است به طرف شما حرکت میکند سرسخت است که یک پانچ قدرتی زیر فکتان پیاده کند،و هر بار که فکر شما، استراتژی و یا روش شما تغییر می کند اون هم سبک خود را ممکن است تغییر دهد.

 

بیشتر بوکسورها به اندازه کافی سایه زن نیستند…

بسیاری از مبارزان جنبش خوبه ندارند ، ممکن است در طول سایه زنی قدرت خوب و سرعت خوبی داشته باشند ، اما حرکت آنها طبیعی نیست و آرام است و به درد عمشان میخورد! با سایه زنی باید در حدی پیش بروید که نفستان بگیرد مثل فواره عرق از صورتتنان روی زمین بریزد و به خس خس کردن بیفتید آره خودشه مبارزه و سایه زنی یعنی این!!

[نباید سایه زنی شمارا خسته کند.]

تمرکز و هدف اصلی بوکس سایه این است که به سطح بالایی از انجام حرکات و تکنیک های بوکس برسید.

قبل از آنکه پرتاب هزاران مشت و هوک سنگین را صرف کیسه بوکس سنگین باید بوکس سایه را تمرین کنید  و در واقع اهمیت بوکس سایه از کیسه بوکس بسیار بیشتر است ، خیلی از آقایان و مبارزان عضلات پشت بسیار ضعیفی دارند چون هر روز ساعت ها با کیسه سنگین کار میکنند،و لی وقتی از حالت نیم رخ به آنها نگاه کنید هیکلشان شبیه نیم رخ چنگال است! چون کیسه بوکس سنگین تاثیر کمی روی  عضلات پشت دارد.

فقدان “آرامش” در بوکس سایه یک بوکسور باید در طول سایه زنی خود را مجبور کند مثل یک چنگنده دائم در تکاپو و حرکت باشد و به حریف فرضی خود مشت بزند، و با خود تمرین کند که چطور از یک گوشه فرار کند و مات نشود یا چطور حریف را گوشه ای گیر بندازد و او را مثل سگ بزند و نقش زمین کند.

و حرف آخر اینکه ممکن است در طول سایه زنی خسته شود اما “همیشه باز هم مقداری انرژی برای ادامه تمرین هست…

 

دستورالعمل متداول برای سایه زنی بوکس

 

  • گرم کردن

    – حرکت به اطراف ، استفاده از پاها ، حرکت های سر و گردن، آرامش شانه ها ، پرتاب تعدادی مشت، حرکت حرکت حرکت ،تا مرز عرق شکسته شود و یه کم عرق کنید.

 

  • تکنیک

    – برای رسیدن به حرکت و تکنیکی خاص ابتدا از مربی بخواهید؛هدفتان از سایه زنی چیست؟ آیا میخواهید روی یک حرکت یا مشت خاص تمرین کنید؟ و یا یک حرکت دفاعی؟ تمریناتت را آرام آرام پیش ببر و با ساعت وقت بگیر و فرم و تکنیک خود را جلوی آینه انجام بده ببین آیا تکنیکتان درست است؟ روی یکی دو نقطه متمرکز شو و به اونجا مشت بزن بایستی اونقدر روی یک حرکت کار کنید که احساس کنید که به هدفتان دست پیدا کردید.

 

  • هماهنگی

    – قادر بودن به انجام یک حرکت کاملا به این معنا نیست که شما می توانید یک حرکت به طور طبیعی انجام دهید! بایدبتوانید همزمان با زدن ضربه آماده ی دریافت ضربه و ارائه ی عکس العمل سریع باشید جای خالی عقب کشیدن و دفاع جزئی از یک حمله خوب هستند به این میگن هماهنگی!شما باید به جایی برسید که هرگاه حتی هنگام دفاع ناگاه و غافلگیرانه به یک نقطه جَب (jab)بزنید و توانایی های خود را در موقعیت های مختلف بهبود بخشید. سعی کنید مشت زنی و جب را در مواقع مختلف از مواضع مختلف، در حین حرکت به اطراف و در رفت و آمد هایتان تکرار کنید تا به یک هماهنگی مناسب بین حرکاتتان برسید.

 

  • ریتم

    – مبارزه و تمرین مثل رقص است و باید با ریتم خاصی حرکات انجام شود. شما می توانید به تمرینات خود ریتم بدهید ( ۳-۴ مشت، ۳-۴ سلبس، ۳-۴ مرحله، یا حرکات پا بین چند خط فرضی و…) شما باید به ریتم های بدن خود دست یابد وبدنتان را با ریتم ها آشنا کنید این یعنی “دستیابی به رقص مبارزه” بعد از آنکه به ریتم ها دست پیدا کردید آنقدر تمرین کنید که قدرت مشت های شما در هر ریتم به ۱۰۰ % برسد.

 

  • استراتژی

    – سایه زنی برای کار بر روی لحظات کلیدی و استراتژیک در طول یک مبارزه بسیار مناسب است. عادت های بد ، انگل های موفقیتند و آنها را حذف کنید، باید به اندازه ای تمرین کنید که استراتژی به صورت عادت و ناخودآگاه در بدن شما جا بیفتند! و بعد از آن این عادت ها (استراتژی ها) را بایستی گسترش داد.

 

  • سرد کردن

    – حرکت با آرامش، استراحت، تنفس. کمی به استراتژی ها و تکنیک هایتان فکر کنید و بدنتان را به آرامش دعوت کنید.

بدترین توقع این است که فکر کنید همه چیز را با یک بار تمرین یاد گرفتید.

 

 

انواع روش های سایه زنی در بوکس

 

  • تنهایی و با فکر خودتان

    – هر وقت که تنهایید هرکجا که تنهایید سایه زنی کنید،  در صورت امکان کارتان را جلو آینه انجام دهید و ببینید وقتی که فکرجدیدی در حرکات خود پیاده می کنید چه اتفاقی می افتد و تغییرات را ارزیابی کنید،یا اگر که رینگ خالی است و استفاده ای نمی کنید به رینگ بروید به طناب ها دست بزنید و بدنتان را با آنجا آشنا کنید.

 

  • با کیسه بوکس ها

    – استاد کیسه بوکس باشید اگر بتوانید روی کیسه بوکس حرکاتتان را استادانه پیاده کنید روی حریفتان هم میتوانید. با  ضربات قدرتی کیسه بوکس را به نوسان در آورید سپس به دید دشمن نگاش کنید و این یعنی خطر و هشدار برای شما بهش ضربه بزنید و اون رو سخت به نوسان در بیاورید و یادتان باشد که نباید کیسه بوکس به شما برخورد کند و تعادل شما را به هم بریزد.

 

  • با دوستانتان

    – همیشه تنها تمرین نکنید داشتن دوست و حریف تمرینی بی نهایت پر فایده است! وقتی که شما با دوستتان و یا حریف تمرینی شروع به کار می کنید به مرور زمان فاصله ها دستتان می افتد،،اینکه چقد فاصله داشته باشیم تا حریف دستش به ما نرسد و یا از چه فاصله ای مشت بزنیم که به حریف برسد، این بهترین راه است که پارامترها دستتان بیاید و عادتهای بد از وجودتان برود.

 

  • با یک مربی

    – تمرین و تلاش و اجرای حرکات تحت نظارت یک مربی بهترین شیوه است. او حرکات شمارا زیر نظر دارد حرکات بدتان را حذف میکند و به شما پارامترهای جدیدی می آموزد تا جایی که شما شیوه مبارزه عالی از خود ارائه دهید.

========*کپی حرام است*=========

حرف آخر: هنگام تمرین به این فکر کنید که…

هدف شما چیست؟

کجاها اشکال دارید

چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

==================================

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

سایه زنی و حریف فرضی | آموزش بوکس

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
79 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.