سایت هنرهای رزمی

آموزش حرکات پا و رقص پا محمد علی کلی | آموزش بوکس

محتوی سایت مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران است،درصورت مشاهده هر گونه مورد غیر اخلاقی در قسمت نظرات اعلام کنید.
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

آموزش حرکات پا و رقص پای محمد علی کلی | آموزش بوکس

محمد علی کلی یکی از  بزرگترین بوکسورهای تاریخ بود که مهارت رقص پا بی نظیری داشت،امروز می خواهیم به صورت کامل به آنالیز و بررسی حرکات و رقص پای کلی بپردازیم.

فیلم آموزش حرکات پا محمد علی کلی

 
همانطور که در فیلم بالا دیدید رقص پا، حرکات و جابه جایی های محمد علی با هر کس دیگری متفاوت است،
البته این عادیست که هرکسی رقص و حالت پای متفاوت داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که حرکت ما استاندارد باشد.
اجازه دهید رقص پای محمد علی را با هم آنالیز کنیم؛
۱)پاهای استوار و عمود به جای پاهای خم
این اولین تفاوت رقص پای محمد علی با سایر بوکسورها بود، اکثر بوکسور ها معمولا پاهای خود را از زانو خم می کنند در حالی که علی معمولا پاهای خود را استوار نگه می داشت.
همانطور که همه ی ما ورزشکاران می دانیم ایستادن روی پای راست برای مدت طولانی بسیار آسانتر از خم کردن زانوها برای مدت طولانی است.
 
وقتی که شما زانوهای خود را مقداری خم میکنید فشار اصلی را ماهیچه ها در دست میگیرند و ماهیچه خسته می شود اما وقتی که استوار و راست ایستاده اید فشار روی استخوان و مفاصل است ،استخوان و مفصل نسبت به ماهیچه بسیار دیرتر خسته می شوند.
پاها را راست و استوار نگه دارید اما زانوها را قفل نکنید این به شما جابه جایی بهتری می دهد.
 
آیا همیشه از استخوان ها به جای ماهیچه ها استفاده شود؟
استفاده از استخوان و مفاصل برای جابه جایی، انرژی شما را نگه می دارد.
 
اگر خم کردن زانوها بد است چرا هنوز بوکسورها از آن استفاده می کنند؟
خم کردن زانوها به شما کمک می کند هنگامی ضربه ای به طرف سر شما می آید راحت تر خود را خم کنند و به زیر مشت حریف بروید ،
 از طرف دیگر خم کردن زانوها باعث می شود قدرت ضربات رو به بالای شما افزایش پیداکند مانند بعضی از بسکتبالیست ها که قبل از پرتاب توپ به طرف تور زانوها را خم می کنند.
این به این معنی نیست که شما مدام بالا و پایین شوید،اما کمی نوسان داشتن مطمعنا روی قدرت شما تاثیر گذار است.
با تفاسیر بالا مشخص شد که مشکل در خم کردن زانوها نیست مشکل اجرای زیاد این حرکت و حفظ این حالت برای مدت طولانیست.
خم کردن زانوها بخش عظیمی از انرژی شما را می گیرد.
داشتن حرکت و جابه جایی فقط به این معنی نیست که بالا و پایین شوید.
اگر به بوکسورهای حرفه ای نگاهی بیندازید آنها هنگام چرخیدن به دور رینگ زانوها را خیلی خیلی کم خم میکنند و جابه جای پا اکثراً به وسیله ی باسن انجام می شود.
خم کردن زانوها در بعضی از شرایط می تواند بدترین کار باشد و گاهی بهترین ایده ؛ مثل رفتن به زیر مشت حریف.
احمقانه ترین کارها در بوکس در شرایط خاص خودش می تواند بهترین ایده باشد.
۲)ضربات فشاری در مقابل ضربات کششی
بعضی از حرکات مانند جب مسیر مستقیم را طی می کنند و به هدف فشار می آورند این دسته از حرکات را فشاری می گویند بعضی از حرکات مانند هوک و آپرکات مسیر دایره ای را طی می کنند این حرکات را ضربات کششی می گویند زیرا مانند قلاب عمل می کنند.
کدام دسته از حرکات بهتر هستند؟فشاری یا کششی؟چرا؟
 
برای هماهنگی و تاثیر بیشتر ضربات فشاری باید حرکات خطی را با این گونه ضربات ترکیب کرد،برای مثال یک جب اگر همراه با پرتاب بدن به سمت جلو (حرکت خطی)باشد تاثیر خود را بیشتر نشان می دهد،بنابرین اگر کمی زانو را خم کنید و یکباره جهش داشته باشید،مطمعنا جب شما تاثیرگذارتر خواهد بود.
درباره ضربات کششی حکم دیگری صادق است، این حرکات بایستی با حرکات دورانی ترکیب کرد به عنوان مثال: همراه با یک ضربه ی هوک بدن را مقدار کمی بچرخانیم.
اگر شیوه ی مبارزه ی شما بر اساس حرکاتی مثل جب و کراس است بایستی حرکت پای مناسب خود را داشته باشید و اگر از حرکاتی مثل آپر یا هوک استفاده می کنید حرکات پای خاصی باید استفاده کنید.
در این شکی نیست که انجام ضربات کششی نسبت به حرکات فشاری سخت تر هستند و مهارت بیشتری را می طلبند، زیرا در طول اجرای ضربات فشاری شما در یک خط هستید اما در اجرای ضربات کششی شما باید تعادل و بالانس خوبی داشته باشید.
اجرای ضربه ی هوک چندین ماهیچه و مفصل درگیر می شوند به اصطلاح یک ضربه ی چند مفصلی است برای همین قدرت بالایی دارند و هوک هایی که روی فک می نشینند اکثرا باعث ناک اوت می شود.
در هر حرکت ماهیچه های خاصی درگیر می شوند، در حرکات فشاری زانو خم می شود و جهش به سمت جلو داریم این قدرت مشت را زیاد می کند.
اما در اجرای حرکاتی مثل هوک قدرت متکی به چرخش بدن است.
در حرکاتی مثل هوک زانو کمتر خم می شود و چرخش بدن قدرت هوک را مضاعف می کند.
ماهیچه های پایین تنه ای که در حرکات هوک در گیر می شوند شامل باسن ها،  لترال و ساق پا هستند.
و در حرکاتی مثل جب جلو ران بیشترین نقش را دارد.
نتیجه گیری: یک رقص پا زمانی خوب است که به جای استفاده از ماهیچه های بزرگی مثل ران از باسن،ساق پا استفاده شود،این باعث خستگی کمتر می شود و این دلیل اصلی محمد علی برای خم نکردن زانوها برای مدت طولانی بود.

تمرین و دستورالعمل برای رقص پا به سبک محمد علی کلی

۱) سعی کنید در جابه جایی های خود زانوها را کمتر خم کنید.
۲) بر روی پاهای خود تمرکز کنید و سعی کنید از باسن و ساق پا برای جابه جایی استفاده کنید و چهارسر ران را کمتر درگیر کنید.
۳)از اجرای حرکات اسکات مانند بپرهیزید و برای پریدن به جای استفاده از ران از ساق پا استفاده کنید.
 
موفق و پیروز باشید.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — —

آموزش حرکات پا و رقص پا

آموزش حرکات پا و رقص پا

آموزش حرکات پا و رقص پا

آموزش حرکات پا و رقص پا

آموزش حرکات پا و رقص پا

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
143 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.